Recensies Sam!

Laatste update / 15 december 2019:

Deze duo recensie is op eigen initiatief tot stand gekomen.
Bronja: Na drie romans voor volwassenen debuteerde Jelmer Jepsen dit jaar als jeugdboekenschrijver. Na De Circusvrouw (2015), waarin de kleine Pim een belangrijke rol speelt en Amanda (2017), waarin de hoofdrol is weggelegd voor een elfjarig brutaaltje met dezelfde naam, lijkt Jepsens keuze voor een jeugdboek een logische volgende stap.
Patrice: Als liefhebber van Jelmer Jepsens werk was daar ineens het bericht dat hij een jeugdboek had geschreven. Helemaal verrassend was het niet want in zijn romans bleek al wel dat hij zich heel goed kon inleven in de belevingswereld van kinderen. Omdat zijn romans ware parels zijn, vooral Amanda maakte een verpletterende indruk, was ik enorm benieuwd naar dit boek. Lees verder

+++++++++

“In het boerendorpje Weverseind heerst enorme angst. Er is een wolf gesignaleerd die de dieren van elke boer doodmaakt. Sam maakt zich er niet zo druk om, hij denkt dat het gewoon fake nieuws is. Als hij een vlogcamera krijgt en zijn vlogs niet zo goed verlopen, gaat hij stuntvloggen en zo is Stuntvlogger Sam geboren. Maar als hij na een goed verlopen video een oud klasgenoot helpt in het bos, stort hij zich in een groot avontuur…Hoe zal dat aflopen?” – Lees verder.

+++++++++

Jelmer Jepsen
 (1976) schreef al eerder romans voor volwassenen. In zijn romans spelen kinderen een grote rol. Op een gegeven moment kreeg hij een idee over Stuntvlogger Sam en zo ontstond zijn jeugddebuut. De illustraties zijn van striptekenaar Wilbert van der Steen.
Het is vakantie op het moment dat het verhaal van start gaat en wij kennis maken met de brutale, enthousiaste Sam. Sam heeft totaal geen kwaad in de zin, hij woont op een boerderij waar niet veel te beleven is. De verveling zou toe kunnen slaan maar hij heeft van zijn ouders een vlogcamera gekregen en hij is van plan te gaan vloggen. Maar ja, wat moet je filmen op zo’n saaie boerderij en hoe krijg je zoveel mogelijk likes? Hij besluit te gaan stuntvloggen. Met behulp van Coby de koe, een eigenwijze pony, drie slechte mannen en uiteraard een echte wolf moet dat toch wel goed komen met die likes? Wat een saaie zomer zou worden, blijkt een heus avontuur te worden en nog vastgelegd op film ook. Lees verder

+++++++++

Meteen vanaf het eerste hoofdstuk van ‘Stuntvlogger Sam en de wolf van Weverseind’ zit je in het verhaal. Dat geldt niet alleen voor de primaire jonge doelgroep; ook volwassen lezers zullen dit verhaal vanaf het begin leuk en grappig vinden. Jelmer Jepsen heeft een heerlijke en vlotte schrijfstijl. Hij heeft van Sam een doodnormale jongen gemaakt, waarin menig kind iets van zichzelf zal kunnen herkennen. Dankzij de beeldende schrijfstijl én de passende illustraties van Wilbert van der Steen komt het verhaal goed tot leven voor de lezers. Je ziet de stunts van Sam zo voor je. Heerlijk! Lees verder

Pluizuit.be:

Kidsweek:

NBD Biblion (Onafhankelijke recensiedienst voor bibliotheekboeken (!):