Madonnalicious


tekst: Jelmer Jepsen
Verschenen in Gaykrant nr.661, april 2012

Op 26 maart verschijnt de nieuwe cd van Madonna, MDNA, en begin juli staat ze met een grootse show tweemaal in de Amsterdamse Ziggo-Dome. Madonna is terug. Voor de honderdtachtigste keer.

De afgelopen maanden is de enorme marketingmachine, die een release van een nieuwe Madonna cd steevast begeleidt, langzaam op gang gekomen. In januari nam The Queen of Pop plaats op de rode sofa van Graham Norton waar ze de titel van haar aankomende plaat onthulde. MDNA, Madonna’s dna. Een paar weken daarna ging de eerste single van het album, Give Me All Your Love, live op tv in première. Tijdens de pauze van de Amerikaanse Super Bowl kregen honderdveertien miljoen Amerikanen een twaalf minuten durende show voorgeschoteld waarin, naast de nieuwe single, een aantal van haar grootste hits voorbij kwamen. Vogue, Music, Open Your Heart en Like A Prayer werden in een spannende mix aaneen geregen. Madonna was duidelijk in topvorm en de recensies waren unaniem positief. ‘Madonna delivered a high-energy spectacle packed with Roman warriors, Cirque du Soleil dancers, marching bands, cheerleaders and some very famous guests,’ meldde MTV.
Collega en choreografe Paul Abdul twitterde: ‘OMG. Madonna killed it. Brilliant! Superb choreography. She was flawless!’ Miljoenen andere twitteraars verstuurden berichten van dezelfde strekking. En binnenkort kunnen fans over de hele wereld het Madonnaspektakel dus zelf aanschouwen. Vanaf 29 mei trekt de popdiva met haar entourage de aardbol over in een omvangrijke tournee (zie kader). Op dit moment zijn er bijna zeventig shows in de verkoop, voorlopig alleen nog met stops in Europa en Amerika, maar data voor meer optredens in o.a. Australië, Zuid-Afrika en Zuid-Amerika staan met potlood in de boeken.

Drie decennia
Eigenlijk gebeurt er met Madonna op dit moment iets heel unieks, en wel op twee vlakken tegelijk. Ten eerst zou je kunnen stellen dat Madonna uit de groep popsterren die bekendheid verwierf in de jaren tachtig, de enige is die nog steeds top-tien hits scoort, gedraaid wordt op commerciële radiostations en clips produceert die in high-rotation op de muziekzenders te zien zijn. Een vergelijkbare ster van dit kaliber en met deze staat van dienst is er in principe niet. De twee collega’s die het dichtst in de buurt kwamen, Michael Jackson en Whitney Houston, zijn, zoals we allemaal weten, spijtig genoeg inmiddels overleden. Andere popsterren met een carrière die minstens drie decennia beslaat, denk aan George Michael, Cindy Lauper of Cher, weten zich nog maar moeizaam in de kijker te spelen. Ze teren voornamelijk op hun oude hits en kunnen nauwelijks nog een nieuw publiek aan zich binden. Ondertussen buitelen aanstaande popiconen in de dop over elkaar heen: Lady Gaga, Katy Perry en Beyoncé zijn waardige concurrenten, maar ook hier verdwijnen de stars-to-be vaak snel weer naar de achtergrond. Denk aan Shakira, Nelly Furtado of Gwen Stefani. Waar zijn ze? 
Tussen al dit komen en gaan van sterren vaart Madonna steeds rustig haar eigen koers. Vorig jaar tekende ze nog een indrukwekkende platendeal voor maar liefst drie nieuwe albums. Iedere plaat levert haar 1 miljoen dollar op, ongeacht het succes of artistieke invulling. En naast een muziekcarrière lijkt ze eindelijk ook haar plek in Hollywood te hebben gevonden. Dit keer niet als actrice, die pogingen faalden jammerlijk, maar als regisseur. Haar film W.E., over de relatie tussen de Britse koning Edward VIII en een gescheiden Amerikaanse vrouw, ontving zowel Oscar- als Golden Globenominaties. Ook ontwierp ze samen met haar dochter Lourdes een kledinglijn en zal ze in 2012 haar eerste parfum op de markt brengen.

Ouder
Het tweede opvallende wat er aan de hand is, is dat Madonna net als ieder ander ouder aan het worden is. Daar is op zich niets raars aan, maar Madonna lijkt ervoor te kiezen om door te gaan met werken tot ze erbij neervalt. Platendeals, wereldtournees, ze opereert op haar drieënvijftigste volop in het publieke domein, maar wie dat doet, weet dat er een keerzijde is. De media liggen altijd als hyena’s op de loer. Wanneer is het gedaan met haar succes? Hoe zal haar uiterlijk veranderen? Wat als ze niet meer in staat is om te dansen, een van haar grote troeven en passies? En hoe zit het met de stembanden? 
Vooral in de Engelse media duiken regelmatig verontrustende berichten en alarmerende foto’s op. Madonna zou anorexia hebben. Ze zou strak staan van de botox. Ze zou jonge fotomodellen betalen om haar vriendje te spelen. We zien foto’s van gerimpelde handen, kattenogen en uitgezakte borsten.

Speculaties
Het opvallende zit hem er dus in dat de wereld getuige gaat zijn van de herfst en winter van een ongekende carrière. Alles wat Madonna doet, en nog gaat doen, zal in dit tijdperk meer dan ooit worden uitvergroot, gedeeld en van hashtags worden voorzien. En terwijl de tijd doortikt, zullen de speculaties ongetwijfeld grimmiger worden. Moeten we net als bij Michael en Whitney gaan vrezen voor een plotseling bericht op CNN? Zal ze over een jaar of tien verworden tot een nostalgische attractie in Las Vegas? Of zal ze juist haar popveren afschudden, maar wel tot ver na haar tachtigste doorgaan met het maken van muziek, misschien meer richting singer-songwriter, jazz of folk? Niemand die het weet, maar iedereen zal over haar schouder meekijken. 
Madonna’s dna, het is publiek bezit. De erfelijke informatie die er in opgeslagen ligt zal zich de komende jaren aan ons allen openbaren. Te beginnen op 26 maart. In alle muziekwinkels.

Madonna Wereldtournee 2012
Madonna zien? Kaartje kopen! Wees er snel bij want veel shows zijn al uitverkocht. Kaartprijzen variëren van 45 tot 175 euro. Actuele info op www.madonna.com

Recensie MDNA
Reeds in december 2010 zagen we de eerste tekenen van MDNA, Madonna’s nieuwe studioalbum. Op haar facebookpagina schreef Madge toen het volgende: “I need to sweat. I need to make new music! Music I can dance to. I’m on the lookout for the maddest, sickest, most badass people to collaborate with.” We weten nu wie deze mensen zijn. Madonna versterkte haar team met Benny Benassi, William Orbit, Martin Solveig, Nicki Minaj en M.I.A. Het resultaat is een bonte verzameling stat-of-the-art dansnummers afgewisseld met enkele obligate ballads. Een van die mid-tempo nummers is ‘Masterpiece’. Dit nummer verscheen eerder op de soundtrack van de film W.E., en is geproduceerd door de man die misschien wel het beste Madonna album ooit onder handen nam: William Orbit. Hij zorgde ervoor dat haar carrière eind jaren negentig een nieuwe boost kreeg met het verschijnen van Ray of Light. Helaas komt Masterpiece niet in de buurt bij een nummer als Frozen of Substitute for Love, maar desondanks is het een aangrijpend rustpunt op een plaat die verder propvol staat met overstuurde beats en hoekige synth-lijnen. Eerste single ‘Give Me All Your Love’ is inmiddels weer op zijn terugweg in de internationale hitlijsten en lijkt voornamelijk geschreven te zijn voor de pauzeshow tijdens de Super Bowl: cheerleaderkreten, fanfare-tromgeroffel en een makkelijk in het gehoor liggende zanglijn maken dit het minst aantrekkelijke nummer van het album. Het is dan ook niet gek dat amper een maand na deze eerste single een tweede single werd uitgebracht. Girl Gone Wild is een sound-of-Ibiza-achtig nummer en werd -niet geheel verassend- dan ook geproduceerd door super DJ Benny Benassi. Meteen na Girl Gone Wild dendert de plaat door met Gang Bang, een hysterische track waarin Madge vocaal compleet losgaat. “If I see that bitch in hell, I’m gonna shoot him in the head again ‘cause I wanna see him die. (…) Drive bitch, die bitch!” Tegen wie deze woede precies is gericht wordt niet helemaal duidelijk, maar het gerucht gaat dat ex-man Guy Ritchie hier behoorlijk de klos is.
Andere hoogtepunten zijn het zomerse Superstar, de door Martin Solveig (die van de Dragonette mega-zomerhit Hello!) geproduceerde derde single kandidaat Turn up the Radio, en de bonus track Love Spent, dat zich bedient van een simpele maar doeltreffende hook die al na één draaibeurt stevig in je hoofd zit.
Al met al is MDNA een veel beter album dan Madonna’s vorige cd Hard Candy, dat wat inspiratieloos aandeed. Productioneel zit het allemaal piekfijn in elkaar, maar op haar volgende plaat mag ze weer wat diepgang in haar teksten leggen, want zeg nou eerlijk, een zin als “I got that burnin’ hot desi-i-i-re. And no one can put out my fi-i-i-re” (Girl Gone Wild), is toch overdreven cartoonesque en past allang niet meer bij een vrouw die zoveel wereldwijsheid in pacht heeft.

3 Comments

Reacties zijn gesloten.