Marina & the Diamonds – popidool 2.0


tekst: Jelmer Jepsen
Verschenen in Gaykrant nr.663, mei 2012

Onlangs verscheen Elektra Heart, de tweede cd van de Engelse popsensatie Marina & The Diamonds. Een heus thema-album waarin zangeres Marina Lambrini Diamandis in ieder nummer een ander vrouwenkarakter aanneemt. Deze karakters bezingen elk op hun eigen wijze thema’s als rijkdom, verslaving en macht. Zware kost of pure pop pleasure?

Eerst even een verklaring hoe het met die naam zit, Marina & The Diamonds. Welnu, het is heel simpel want Marina zegt hier zelf het volgende over: I am Marina, you are the Diamonds. Duidelijk. En deze slogan typeert ook meteen waar de 26-jarige zangeres haar succes aan te danken heeft: aan haar grote schare fans namelijk. Dat zit zo. Drie jaar geleden liet Marina voor het eerst van zich horen door een groot aantal demo’s op youtube te plaatsen. Deze video’s werden in record tempo enorme kijkcijferkanonnen, mede dankzij de honderdduizenden ‘diamonds’ die de nummers ontdekten en aan elkaar doorstuurden. Resultaat: Marina kreeg prompt van alle kanten platencontracten aangeboden. Ze koos uit alle gegadigden de voor haar beste optie (lees: contacten in Amerika) en nam haar debuutalbum op, The Family Jewels, een cd die het vooral goed deed bij de wat alternatieve muziekliefhebber. Wat volgde was een triomftocht die haar naar de meest prestigieuze muziekshows, concertzalen en festivals ter wereld bracht. Nu ligt de altijd belangrijke tweede plaat in de winkels: Elektra Heart. Wat we horen is

een herboren, frisse en dansende Marina. Een zangeres die een serieuze poging doet om nu ook een top-40 publiek te bereiken. De plaat werd geproduceerd door een batterij exclusieve producers waaronder Stargate (Rihanna, Beyoncé), Dr. Luke (Britney Spears, Sugababes) en Rick Knowles (Tiësto, Lana del Rey), en de nieuwe tracks doen nog het meest denken aan een mix tussen Robyn en Pink, een combinatie die we alleen maar kunnen toejuichen.

Marina: ‘De nieuwe nummers zijn een ode aan allerlei soorten ‘foute’ liefde. Ik bezing dit telkens vanuit verschillende personages. Personages die je doorgaans alleen in de film en theaterwereld tegenkomt: het verwende nest. De playmate. De bedrogen huisvrouw.’

Dat laatste karakter komt niet zomaar uit de lucht vallen. Marina: ‘Deze plaat in zijn geheel is een reactie op het feit dat ik onlangs voor het eerst in mijn leven echt bedrogen ben. Afwijzing in de liefde is een universeel en vernederend onderwerp en voor iedereen herkenbaar. Elektra Heart is mijn antwoord daarop. Het is een heel open en eerlijk album geworden.’

Verwend nest
Die openheid druipt meteen ook van de eerste single af. Primadonna is een stampend dansnummer met een duidelijke boodschap: ‘I’m a primadonna girl / All I ever wanted was the world / I can’t help that I need it all / The primadonna life, the rise and fall.’ In de schiterende, vintage-achtige clip die bij de single hoort zien we ook daadwerkelijk een van de door Marina gecreëerde karakters aan het werk, en wel degene naar wie het album vernoemd is: het meiske Elektra Heart. Een geblondeerd verwend nest dat verveeld door de mooiste huizen loopt en eenzaam op haar eigen feestje champagne drinkt. ‘Elektra Heart is het tegenovergestelde van alles waar ikzelf voor sta,’ zegt Marina over dit typetje. ‘De reden dat ik juist haar gebruik om een heel concept omheen te bouwen, is dat zij mijn grootste angst is. Ik ben doodsbang om een leeg iemand te worden. Iemand zonder wensen en dromen. Dat gebeurt namelijk nog wel eens bij artiesten die teleurgesteld worden, bijvoorbeeld door slechte verkoopaantallen of negatieve recensies. Ze raken verlamd. Vallen stil. Ik waak daarvoor.’ Dat Marina hier voorlopig nog niet bang voor hoeft te zijn bewijzen de reacties op haar nieuwe plaat. Ook de Primadonnaclip is al meer dan een miljoen keer bekeken, net als een aantal andere nieuwe nummers die al een tijdje op youtube rondzwerven.

Gerard Joling
Marina’s belangrijkste troef is haar stem. Ze kan er ongelofelijk hoog mee, Gerard Joling hoog zeg maar, om dan ineens enkele maten later net zo makkelijk de laagte in te duiken. Dreunend. Grommend. Deze stemgymnastiek komt nog het beste naar voren in het nummer ‘Fear and Loathing.’ Een mysterieuze James Bond song waarin Marina moeiteloos de hele notenbalk opklimt en afzakt. En wie dacht dat haar stem haar enige talent is, heeft het mis. Marina schrijft haar eigen teksten en speelt op veel nummers zelf piano.

Muzikaal gezien zit het dus allemaal prima in elkaar, en ook zakelijk heeft Marina het goed geregeld. Ze weet hoe je een eenmaal verworven publiek aan je gebonden moet houden. Marina twittert, blogt, fotografeert en overpeinst er op los op zo ongeveer elk mogelijk digitaal platform dat beschikbaar is. En dan zijn er nog de remixes en akoestische versies. Veel nummers van de nieuwe plaat zwerven inmiddels als mix over het net (o.a. van Benny Benassi en B.U.R.N.S) en daarnaast zijn er volwaardige clips waarin Marina de nummers in gestripte versie, soms alleen met piano en gitaar, vertolkt. Absoluut hoogtepunt hiervan is het nummer Radioactive. Op de plaat een zomerse housetrack, in de akoestische youtube versie een spookachtige ballade.

Dit alles zorgt ervoor dat je als ‘diamond’ het gevoel krijgt je in een ware snoepwinkel te bevinden. Marina & the Diamonds is de belichaming van het ‘popidool versie 2.0.’ Productief, dicht bij haar fans en telkens vernieuwend.

Elektra Heart van Marina & the Diamonds verscheen op 30 april. Op 6 september staat Marina & the Diamonds in het voorprogramma van Coldplay op het Malieveld in Den Haag.

3 Comments

  1. sexdate schreef:

    I really adore this subject and can’t read enough about it!

Reacties zijn gesloten.